LETUPAN DI MAKMAL DAN EKSPERIMEN MERBAHAYA
1.4 LETUPAN
Letupan kadang kala berpunca daripada kebakaran. Bahaya letupan yang biasa didapati di makmal disebabkan oleh:
i) Kebakaran gas
ii) Cecair dan pepejal mudah terbakar
iii) Tindak balas eksotermik
iv) Pemanasan sebatian-sebatian peroksida dan perklorat
v) Bahan-bahan yang biasanya tidak mudah terbakar tetapi jika dalam keadaan serbuk halus boleh meletup (natrium,zink, aluminium).
1.5 EKSPERIMEN YANG BERBAHAYA
1.5.1 Penyalaan Hidrogen
Sentiasa uji gas yang mengalir keluar itu sebelum menyalakannya. Ambil contohnya ke dalam tabung uji dan nyalakannya di tempat yang jauh daripada radas. Ujian ini mesti diulang hingga gas ini menyala dengan api biru.
1.5.2 Campuran Yang Mempunyai Klorat
Jangan panaskan klorat bersama-sama dengan bahan yang mudah teroksida seperti fosforus atau sulfur.
1.5.3 Pemanasan Ammonium Nitrat
Sebahagian kecil darpadanya mungkin meletup bila dipanaskan. Proses Pemanasan hendaklah diberhentikan sebelum sebatiannya terurai.
1.5.4 Natrium dan kalium
Gunakan sedikit bahan sahaja. Kalium yang tersimpan lama boleh meletup walaupun segaja langkah pengawasan baginya dijalankan.
Kalium yang tersimpan lama akan bertukar menjadi kuning hendaklah dimusnahkan dengan cermat dengan menukarnya menjadi garam.
1.5.5 Asid
i) Dilarang menuang air ke dalam asid pekat
ii) Bila hendak mencairkan asid pekat tuang asid ke dalam air serta kacau larutan tersebut.
iii) Jangan sesekali mencampurkan asid pekat dengan klorat.
1.5.6 Cecair Yang Mudah Terbakar
Jangan sesekali meletakkan cecair yang mudah terbakar di tengah panas atau berhampiran sebarang sumber haba, kerana ia boleh menyebabkan berlakunya letupan.
1.5.7 Voltan tinggi
Pelajar-pelajar tidak digalak menjalankan apa-apa amali yang melibatkan penggunaan alatan bervoltan tinggi.
1.5.8 Barang-Barang Kaca Bagi Kerja Tekanan Tinggi dan Rendah
Salur kaca, kelalang dan sebagainya hendaklah mempunyai dinding yang tebal dan berada dalam keadaan yang baik.
1.5.9. Demonstrasi
Dalam demonstrasi yang melibatkan penggunaan radas bervoltan tinggi,tekanan tinggi, bahan radioaktif, tindak balas cergas dan sebagainya,pastikan pelajar berada di jarak yang selamat. Jika keadaan memerlukan supaya mereka berada dekat, pengadang yang sesuai hendaklah digunakan. Pelajar-pelajar hendaklah diberitahu tentang bahayanya.